رویکرد مسئولیتاجتماعی در شرکتها به سادهترین بیان، عبارت است از: تأمین منافع شرکت یا بنگاه اقتصادی با توجه به مسئولیتهایی که در قبال ذینفعان خود، جامعه و محیطزیست دارد. یکی از مهمترین ذینفعان هر شرکتی، مجموعة تأمینکنندگان آن شرکت هستند و همچنین، فرایند تأمین و انتخابهای مسئولانه که پایداری محیطزیستی را در پی داشته باشد،از فعالیتهای مهم در CSR است. یک شرکت یا بنگاه اقتصادی چگونه میتواند در حوزة تأمین مسئولانه رفتار کند؟
- دو محور اصلی «تأمین مسئولانه»:
۱.انتخاب تأمینکنندگانی که مسئولانه رفتار میکنند (به جامعه و محیطزیست توجه دارند).
۲.حمایت مسئولانه از تأمینکنندگان اصلی شرکت (حمایت از تأمینکنندة مسئول بر مبنای ارزشهای مسئولیتاجتماعی)
با توجه به دو محور فوق، یک شرکت میتواند؛ اولاْ تأمینکنندگانی را برای همکاری انتخاب کند که عملکرد بهتری در حوزههای پایداری دارند و ثانیاْ برای تداوم حیات و بهبود عملکرد این تأمینکنندگان، اقداماتی حمیاتگرانه-تشویقی و پیشران تعریف کند.
- چرا تأمین مسئولانه مهم است؟
۱.ریسکهای حوزة تأمین را در میانمدت و بلندمدت کاهش میدهد.
۲.موجب خوشنامی برند میشود.
۳.هزینههای تأمین را در بلندمدت کاهش میدهد.
۴.تأمین با کیفیت را تضمین میکند.
وفاداری تأمینکنندگان را بالا میبرد.